Untitled design (64).png

Zelo pogosto se name obračajo starši, katerih dojenčki (otroci) bedijo čez noč. Otrok se zbudi sredi noči in kar koli, kar starši poskušajo, da bi zaspal nazaj, ne pomaga. Večina dojenčkov ali otrok je tudi dobro razpoložena med budnostjo in niti ne želi zaspati nazaj.

Če vaš otrok ni v obdobju razvojnega preskoka ali se je v družini zgodila večja sprememba, je razdeljena noč ali bedenje čez noč v veliki meri biološka težava. Težava ni v tem, da vaš otrok ne zna zaspati, ampak v tem, da ne more zaspati, ker nima dovolj spalnega pritiska, ki bi ga držal v spanju.

V naslednjih zapisih boste izvedeli, zakaj lahko pride do tega in kako si lahko pomagate.

Razumevanje spanja:

Otroci se glede na biološke potrebe razlikujejo po tem, koliko spanja potrebujejo. Če so celokupne potrebe vašega otroka po spanju 12 ur in čez dan spi 3 ure, bo vaš otrok čez noč spal 9 ur. Konsolidirano nočno spanje poganjata dva dejavnika: (1) cirkadiani ritem, ki omogoča, da se čas spanja in zbujanja zgodi ob primernem času, in (2) homeostatična težnja po spanju (v nadaljevanju spalni pritisk), ki nastane ob tem, ko je vaš otrok večji del dneva buden. Tako, se ustvari spalni pritisk, ki vašega otroka drži v spanju. Ko vaš otrok bedi čez noč, se spalni pritisk loči od cirkadianega ritma. To pomeni, da vaš otrok spi 8-9 ur in se zbudi precej osvežen in pripravljen, da začne dan … ob 2. uri zjutraj!

Vaš otrok bo nekaj časa pokonci, spalni pritisk bo začel počasi naraščati in nato bo spal še nekaj ur do jutra.

POMEMBNA OPOMBA:

Bedenje tekom noči za uro ali dve je zelo pogosto pri razvojnih mejnikih, sploh pri motoričnih razvojnih mejnikih (plazenje, hoja). To lahko traja do dveh tednov, če pa to traja že tri ali več tednov in se vzorec ponavlja vsaj 3 noči v zaporedju enega tedna, je to izziv, ki zahteva posredovanje. Več o vplivu razvojnih mejnikov na spanje si lahko preberete v mojem prispevku

Včasih se v bedenju skriva vzrok spalnih asociacij. Vzemimo primer dojenčka, ki brez poznane spalne asociacije (dojenje, nošenje) ne zaspi nazaj. V prvem delu noči je melatonin in spalni pritisk zelo visok. V drugem delu noči pa že naravno pade, zato se dojenčki tudi bolj pogosto prebujajo v drugem delu noči. Dojenček se v drugem delu noči prebudi, ker ne dobi poznane spalne asociacije (najpogostejše dojenje, nošenje), ga preplavijo stresni hormoni in to povzroči, da je nekaj časa buden, dokler spet ne naraste spalni pritisk, ki ga nato pospremi v spanje. V takem primeru moramo delati na dodajanju spalnih asociacij ob nočnem uspavanju, da otrok sprejme druge načine pomiritve.

Bedenje med nočjo se lahko zgodi zaradi različnih vzrokov, najpogostejši so:

  1. Preveč spanja čez dan
  2. Ustvarila se je navada

Preveč spanja čez dan

Po 4. mesecu otrokove starosti se priporoča, da otrok ne spi več kot 3 ure čez dan (v to se štejejo vsi dnevni dremeži). Po 2. letu otrokove starosti pa 2 uri na dan.

Zakaj? Če vaš otrok čez dan dlje spi, se zgodi, da v nočnem spanju nima dovolj spalnega pritiska, ki ga bi držal v spanju. Spalni pritisk se loči od cirkadianega ritma in posledično otrok nima hormonov, ki bi ga držali v nočnem spanju.

V takem primeru priporočam, da poskušate nežno omejevati otrokov dnevni spanec. Če je vaš otrok starejši od dveh let, priporočam, da ga po 2 urah dnevnega spanja poskušate prebuditi. Če imate dojenčka, poskušajte uravnavati njegovo dnevno spanje tako, da ga pri zadnjem dnevnem spanju prebudite in omejite njegov dnevni spanec. Zakaj zadnje dnevno spanje? Pri večini dojenčkov, ki imajo pogosta dnevna spanja opazimo, da je zadnji spanec navadno najkrajši. V angl. boste zasledili pogovorni izraz »cat nap«. Našim cirkadianim ritmom je naravno, da pred nočnim spanjem ostanemo dalj časa budni, ker se tako ustvari višji spalni pritisk, ki nas drži v nočnem spanju.

Kaj pa, če je za mojim otrokom težka noč, takrat opažam, da nadomešča nočno spanje čez dan?

Nič ni narobe, če otroku ob težki noči omogočite več dnevnega spanja. Je pa pomembno, da se ne ulovimo v začaran krog, ko to postane pogosto in se otrok začne redno prebujati in bedeti čez noč.

Tukaj gre predvsem za nezavedno igro cirkadianih ritmov in spalnega pritiska. Če spalnega pritiska ni dovolj, nas ta ne more držati v nočnem spanju. Različne raziskave kažejo, da preveč dnevnega spanja vodijo tudi v bolj razdrobljene noči.

Ustvarila se je navada

Če se vaš otok že dalj časa prebuja in bedi čez noč se je lahko ustvarila navada, ki so jo možgani ponotranjili. V takih primerih lahko poskusite z naslednjim. Izberite tisto metodo, ki vam je najlažja.

- »Wake to Sleep« metoda:

»Wake to Sleep« je metoda, ki se odlično obnese v primeru, da je treba prekinjati določene vzorce in navade, uporabljamo jo tudi pri podaljševanju dnevnega spanja. Poskusite ponavljati omenjeno metodo en teden. Teden dni potrebujejo možgani, da okrepimo nove povezave in lahko se zgodi, da bo vaš otrok začel spati dlje. Ta metoda vam pride prav takrat, ko opazite, da so otrokova prebujanja skoraj vsak dan konstantna. Torej, da se otrok recimo prebudi skoraj vedno bolj ali manj ob isti uri in je nato buden nekaj časa. Kako pa izvedem omenjeno metodo? Opazujte, kdaj se vaš otrok prebudi. Recimo, da opažate vzorec, da se vaš otrok vedno prebudi ob 2h zjutraj. Takrat se opomnite in si pripravite budilko in pojdite k njemu okoli 1h in 45 minuti (uro prilagajajte uri prebujanja svojega otroka) in ga res narahlo prebudite … toliko, da zmotite spalni cikel, ki bo ob tem šel v prvoten položaj. Otroku položimo dudo v usta, ga pobožamo, nežno pihnemo v lička, lahko ga podojimo … samo tako, da ga narahlo predramimo. Ponavljate to metodo nekaj dni, včasih se zgodi, da s to metodo prekinemo določene navade, ki jih možgani otroka povezujejo s spanjem.

- Bedenje po prvem nočnem prebujanju:

Otroka uspavajte ob običajnem času, če pa se zbudi 45 minut kasneje, to preprosto sprejmete in to obravnavate kot dnevni dremež (lahko ga tudi prebudite, če to dobro prenaša). Nato ga položite v posteljo približno 2 uri pozneje. Tako boste ustvarili večji spalni pritisk in otrok bo spal dlje, poleg tega boste tako lahko prekinili povezavo bedenja čez noč. To ponavljajte približno 3 dni zaporedoma in nato otroka položite v spanje ob običajni uri.

Na bedenje vpliva več dejavnikov skušala sem jih čim bolj uporabno povzeti in upam, da boste v zapisih našli tisto, ki bo v pomoč vaši družini. Untitled (1080 × 1350 px) (2).png

Druge objave, ki vam bodo mogoče v pomoč:

Hrepeniš po boljšem spanju?